איך יודעים אם שרשרת יהלום היא אמיתית או לא

שרשרת יהלום היא השקעה לא קטנה, והיא גם לא נוחה לכול כיס.

כשאנחנו משלמים סכום כזה, אנחנו רוצים להיות בטוחים, שקיבלנו תגמול ראוי על הכסף ששילמנו. כיום בשוק היהלומים מצויים

לא מעט אבנים סינתטיות וחיקויים למיניהם. ישנן מספר דרכים להבדיל בין שרשרת יהלום אמיתית לבין חיקוי, ובפרט בין יהלום אמיתי לבין אבן סינתטית.

 

זהב או פלטינה

יהלומים הם בעלי ערך רב, וגם מחיר גבוה, לכן שרשראות יהלומים נעשות מזהב או מפלטינה, שנחשבות באיכות גבוהה יותר ממתכות אחרות. הסימונים 10K, 14K, 18k – מסמלים את איכות הזהב (K – קראט). הסימונים PT ו- Plat מתייחסים לפלטינה. החותמת C.Z  מסמלת זירקוניה, אבן סינתטית המדמה יהלום, ולא יהלום אמיתי.

 

מבט על היהלום

יש מספר דרכים להבחין במראה האם היהלום הוא אמיתי או לא, דרכים אלה מיועדות בעיקר לאנשים שיש להם את היכולת לראות את היהלום בהגדלה. דרך אחת לדוגמה היא לספור האם ליהלום אכן יש 57 פאות, דבר שלא נמצא באבנים אחרות. דבר נוסף שאפשר לראות במבט הוא שהזוויות בין הפאות הן לא בזווית מעוגלת, אלא בזווית חדה. קושיו של היהלום אינו מאפשר עיגול של הזווית.

 

מוליכות חום

אפשר לעשות כמה ניסויים כדי לגלות האם היהלום אמיתי. יהלום אמיתי הוא בעל מוליכות חום גבוהה.  אם תנשפו אוויר חם על גבי יהלום אמיתי – הוא לא יתכסה באדים, או שהאדים יתפוגגו תוך שניות מעטות. אם לאדים לוקח יותר מכמה שניות להתפוגג, מדובר באבן שאינה יהלום.

 

קשיחות

ניסוי נוסף הוא – לחמם את היהלום עם אש (אפשר באמצעות מצת) למשך כחצי דקה. לאחר מכן השליכו את היהלום לכוס או לדלי עם מים קרים עם קרח. הבדלי הטמפרטורה יפגעו באבנים אחרות (האבן תתרסק מבפנים), אך יהלום אמיתי לא יפגע. ניסוי זה מתבסס על העובדה שהיהלום הוא חומר חזק.

 

החזר אור

אחת הסיבות לאהדה הרבה והיוקרתיות של היהלום היא הנצנוץ שלו. פאות היהלום בנויות בצורה כזו שהוא שובר את האור ולכן מחזיר אותו "במפוזר" ולא בקו ישר – דבר הגורם לנצנוץ. ניסוי הנעזר בתכונה זו של היהלום הוא ניסוי בו מניחים את הצלע השטוחה של היהלום כלפי מטה על דף עיתון (באיזור עם כיתוב). בניסוי זה צריך שלא יהיה צל על היהלום. אם אפשר לקרוא את העיתון דרך היהלום – זהו אינו יהלום. ביהלום אמיתי – פאות היהלום מונחות בצורה בה לא נצליח להבין את האותיות. אפשר לעשות את ניסוי זה כאשר היהלום איננו משובץ.

 

בעל מקצוע

אפשר להיעזר בכול אלה על מנת לנסות להבין האם היהלום אמיתי או לא. אם ברצונכם להגיע לוודאות מוחלטת כי היהלום אמיתי, תוכלו להיעזר בגמולוג, מומחה ליהלומים, בעל תואר גמולוג (GG).

 

מבחר של שרשרות

אולי יעניין אותך גם